Overmatig zweten ’s nachts

Zweten ’s nachts; soms is het ongemakkelijk, je kunt je ervoor schamen en soms is het vooral lastig. Overmatig zweten kan om verschillende reden op je pad komen, zoals:

  • Alleen al de gedachte aan het 's nachts zweten doet het je zweet uitbreken
  • Je bent in de overgang (uiting hormonale verandering)
  • Je voelt je ongemakkelijk en het zweet breekt je uit (uiting van onzekerheid en stress)
  • Je wordt 's nachts badend in het zweet wakker (uiting van ademproblemen of angst / paniekgevoel, overbelasting)
  • Een vrij onbekende reden is een onregelmatig drinkpatroon overdag. Dus te weinig drinken overdag en overmatig drinken in de avond.
Zweten is een taak van ons onbewuste zenuwstelsel. Het weerspiegelt een stukje van onze gesteldheid. Het lichaam vertelt ons hoe het werkelijk met ons gaat. Door je overmatig te laten zweten word je aandacht gevraagd voor een bepaald probleem. Meestal ken je dit probleem al, je hebt bijvoorbeeld griep en koorts of je bent zenuwachtig en gespannen. Zweten kan ook een signaal zijn van hyperalertheid en overbelasting, je hebt het bijvoorbeeld erg druk. Dit kan je lichaam heel lang tolereren, echter er zijn grenzen. Door je overmatig te laten zweten heb je een probleem waarop je geen grip hebt.

Als slaapoefentherapeut help ik je in beweging te komen om iets aan het onderliggende probleem te doen. Misschien loop je al jaren lang met dit zweetprobleem… je bent niet de enige. Zweters tobben vaak langer dan 5 jaar door met hun probleem voordat ze aan de bel (durven) trekken.

Wat kun je zelf doen aan overmatig zweten ‘s-nachts:

  • Bekijk eerst je vochtinname over een hele dag. Verdeel het zo goed mogelijk.
  • Je kunt in plaats van piekeren en malen, leren zaken losser te laten
  • Je kunt in plaats van het werk opstapelen en naar jezelf toetrekken, leren delegeren en plannen
  • Je kunt laten onderzoeken of je ademregulering overdag en 's nachts op orde is (apneu)
  • Je kunt beseffen dat (een deel van) deze klachten uit de overgang voortkomen. Bij zweten door de overgang kan het helpen een coldpack aan het hoofdeind in bed te leggen en hier met je hand contact mee maken wanneer je een opvlieger krijgt. Door het contact met de koelte, de gedachte dat de warmte weg kan en het rustig blijven, zal de warmtevlaag sneller over zijn en het zweten beperkt blijven.
  • Je kunt door middel van mindfulness en time management de viceuze cirkel van hyperalertheid, druk zijn in het hoofd, soms angst en paniek en daardoor zweten en slecht slapen....omkeren naar een opwaartse spiraal van rust en vertrouwen, beter loslaten, relativeren en daardoor weer gezond slapen.

Besef wel dat zweten normaal is bij intensief sporten en flinke hitte. Zweten is een heel functionele reactie van ons lichaam om onze lichaamstemperatuur te bewaken. Deze reden van zweten hoef je niet te behandelen.

'Als je een fijn nestje schaapt, is het logisch dat je beter slaapt.'
Slaapoefentherapie.nl

Slaapoefentherapie bij overmatig zweten ‘s-nachts.

Slaapoefentherapie pakt de klacht aan achter de symptomen en bespreekt met jou wat je het beste kunt doen aan nachtelijk zweten. Je kunt daardoor verwachten dat je een langer bestaand probleem oplost en zich bevrijd voelt van deze (soms jarenlange) bagage. Je denkt functioneler en positiever over jezelf. Je kunt beter je grenzen aangeven in je belastbaarheid. Je voelt weer rust in je lichaam wanneer je dit nodig hebt, omdat je nu oefentherapeutische handvatten hebt gekregen die helpen. Interne rust door ontspanning en zelfvertrouwen door cognitieve therapie zijn mooie medicijnen tegen overmatig zweten. Bij overgangsklachten kun je verwachten dat je minder lang en minder storend zweet en dat je weer sneller zal inslapen na een opvlieger. Het deel van de zweetklacht die voortkomt uit het opzien tegen de zweetaanvallen wordt zeker verholpen. Je zweet dan niet ernstiger dan fysiek noodzakelijk is. De stressfactor die de zaak verergert wordt weggenomen.

Klik op onderstaande onderwerpen voor meer informatie over:

 

Wanneer spreek je van een slaapprobleem?

We spreken van een chronisch slaapprobleem als klachten minstens drie keer per week optreden en gepaard gaan met klachten zoals vermoeidheid, slaperigheid overdag, concentratieproblemen en prikkelbaarheid gedurende minstens drie maanden. Er zijn verschillende vormen van slaapstoornissen zoals: objectieve slaapstoornissen, gedragsmatige slaapstoornissen, primaire of secundaire slaapstoornissen.

Lees verder >>

Wanneer spreek je van een inslaapprobleem?

Als je opziet tegen het naar bed gaan en onvoldoende vertrouwt op het natuurlijk inslapen ondermijn je het inslapen. Duurt het inslapen langer dan 45 minuten en blijft dit moeilijk gedurende een periode van ongeveer een maand, terwijl je toch echt rust en ontspanning zoekt in bed, dan spreek je van een inslaapprobleem.

Lees verder >>

Wanneer spreek je van een doorslaapprobleem?

Wanneer je moeiteloos inslaapt, maar 1 of meerdere malen op een nacht wakker wordt en pas na 45 minuten of langer weer inslaapt, spreken we van een doorslaapprobleem.

Lees verder >>

Wanneer kun je denken aan slaapapneu? 

Vooral wanneer je overgewicht hebt, man bent, alcohol gebruikt en rookt, onregelmatige werktijden hebt, misschien ook nog spierverslappers, pijnstillers of slaappillen gebruikt…. dit zijn negatieve factoren.

Je herkent slaapapneu aan:

  • veel en hard snurken.
  • plotseling ophouden met ademen.
  • met een ruk, zwetend en met hartkloppingen weer opnieuw beginnen met ademen en snurken.
  • overdag overmatige vermoeidheid.
  • heel hard werken om de moeheid niet te voelen. “Als ik ga zitten slaap ik”.
  • een klagende partner over nachtelijk snurken.

Lees meer >>

Kun je stoppen met deze (verslavende) slaapmedicatie??

Slaapmedicatie is bedoeld als een ruggesteuntje in emotioneel zware tijden, bij een jetlag of na een operatie om beter te slapen.

Deze medicatie is tijdelijk bedoeld, echter zijn er veel slapelozen die er een gewoonte van hebben gemaakt te gaan slapen met slaappillen. Het is niet eenvoudig om hier zelfstandig mee te stoppen. Dit komt door de ontwenningsverschijnselen, die zijn identiek aan het probleem waarvoor je ze bent gaan slikken. Je wordt weer onrustig, piekert, ligt wakker en twijfelt of dit wel goed gaat komen…. Je hebt minder vertrouwen en alleen al daardoor komt er meer lading/spanning op het slapen gaan. Juist hierdoor val je moeilijker in slaap.

Lees meer >>

Het is ongeveer half 4 in de nacht. Je kijkt op de klok…”nee he, weer rond 4-en, nu kan ik niet meer slapen, want dat is altijd zo. Balen, ik kan er net zo goed uitgaan, want anders lig ik toch maar storend te draaien en te keren”. Je probeert het nog even en wordt een half uurtje later weer wakker en je bent het zat.

“Zie je wel, ik wist wel dat het geen zin had om te blijven liggen..”.

Lees meer>>

Er is zoveel fascinerends te beleven in het slaapoefentherapeutisch beroep dat er voor vele jaren stof en materiaal is om interessante artikelen of blogs te schrijven. Regelmatig zal het netwerk slaapoefentherapeuten deze ervaringen en belevenissen met je delen, zodat je deelgenoot kunt zijn, middels deze interessante artikelen van de ins en outs, de weetjes en essenties, de logica en verbanden die te leren zijn vanuit de slaapoefentherapie.

Lees meer >>

Als verwijzer kun je met deze uitleg over slaaptherapie menige slechte slaper van dienst zijn, want slecht slapen komt voor onder ongeveer 30% van de bevolking en is daarmee een veelgehoord probleem. De NHG-standaard benadrukt het voorschrijven van een alternatief na 14 dagen slaapmedicatie. Een niet-medicamenteuze behandeling gaat boven een medicamenteuze. Nu is er gelukkig een effectieve eerstelijns behandelmethode voor insomnia en de lichamelijke en geestelijke gevolgen die het kan hebben. Kwaliteitsgeregistreerde oefentherapeuten die de geaccrediteerde slaapcursus hebben gevolgd, kunnen lichamelijke en mentale gevolgen van slaapproblemen evidence based en practice based behandelen.

Lees meer >>

Als oefentherapeut Mensendieck behandel ik veel mensen met rug-nek- en schouderklachten. Naast aanpassingen aan houding en beweging overdag, is het minstens zo belangrijk om ook onze houding in de nacht kritisch te bekijken en deze zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast behandel ik als slaapoefentherapeut ook mensen met slaapproblematiek, bijvoorbeeld: lang wakker liggen, niet kunnen doorslapen of te vroeg wakker worden. 

Lees meer >>

Vragen en/of onduidelijkheden?

Stuur mij gerust een bericht!

Aanmelden slaapoefentherapie

Vergoed door alle zorgverzekeraars vanuit het aanvullende pakket!